fbpx

Blog over Acuut trauma

Geschreven door Niels op 26 maart 2019
Blog over Acuut trauma

Binnen het trainen gebruiken wij zo veel mogelijk veilige parameters. Dit houdt in dat we het overgrote deel van onze oefeningen met langzame tempo’s pakken en dat we veel maatwerk leveren als het gaat om keuzes van de oefeningen dan wel de progressions die naar specifieke oefeningen toe leiden. Mocht het nu toch gebeuren dat je binnen de sport dan wel ergens anders een acuut trauma op loot, dan is het goed om te weten wat je in welke fase dan kan doen:

Fase 1:

De ontsteking fase. Deze fase is een reactie fan het lichaam op een bindweefsel beschadiging. Het lichaam maakt de ontsteking aan, deze ontsteking is te herkennen aan roodheid, warmte , zwelling, pijn en geen gestoorde functie. Belangrijk om te weten is dat deze faste 24- 48 uur kan duren. Het lichaam creëert de ontsteking om op die manier ervoor te zorgen dat er een DNA-analyse plaats vindt zodat het gezonde weefsel weer op de juiste plaats terecht komt.

In de praktijk

  • Respecteer de ontstekingsfase en blijf gedurende 48 uur zo veel mogelijk af van het wondgebied. (geen compressie, geen ijs, geen ontstekingsremmers)
  • Je pijn bepaald de bewegingsuitslag
  • Supplementeer zo veel mogelijk met essentiële vetzuren (krillolie) en vitamine C

 

Fase 2

Ook wel de proliferatie fase genoemd, deze fase sart op het moment dat de pijn af neemt, over het algemeen 1 tot 3 dagen. Deze fase houdt ongeveer 3 weken aan.  Deze fase wordt positief beïnvloed door:

  • Aanbod O2
  • Piezo elektrisch effect (bewegen, eventueel compressie)
  • Voeding

 

In de praktijk

  • Mobiliseren binnen de pijngrens (met een zo groot mogelijke range of motion)
  • Volgen van revalidatie trainingen
  • Ontstekingsremmers blokkeren de pijnsignalen en moeten zo veel mogleijk worden vermeden
  • Antibiotica blokkeert de eiwitsynthese in het lichaam tot 4 dagen na de kuur.
  • Corticosteroïden remmen de collagene synthese( vertragen de genezing)
  • Minimaal 8 uur per dag mobiliseren (aanbod O2 en stimuleren van het Piezo elektrisch effect)
  • Log al je bewegingen, zo krijg je inzicht in je herstel

 

Fase 3

Ook wel de remodellering of maturatiefase genoemd. In deze fase wordt de definitieve structuur vast gelegd.  Deze fase duurt een stuk langer. Het is van belang dat je gedurende deze fase je levensstijl optimaal aan past. Veel rust, slaap en gezonde voeding. Inactiviteit zal deze fase nadelig beïnvloeden. Het trainen zal gaan volgens de revalidatie parameters.

Overtuigd? Maak direct online een afspraak

Bekijk de actuele beschikbaarheid en maak zelf direct een afspraak in onze agenda.

Blijf op de hoogte!

Meld je aan voor de nieuwsbrief en ontvang maximaal 2 e-mails per maand.